domingo, 17 de abril de 2011

CANVI CONCEPTUAL

Avaluació del canvi conceptual:

En la societat actual les persones vivim inmersos en un allau d’informació constant, que a vegades és difícil de gestionar correctament, i això ens pot portar a crear aprenentatges i relacions entre aprenentatges erronis, sense fonamentació científica. 

Des de l’escola s’ha de ser conscient d’aquest canvi i per tant no es poden limitar els aprenentatges a  models d’educació tradicional, on el mestre donava tota la informació, sempre des del seu punt de vista, i l’alumne es limitava a  memoritzar els continguts, de forma que sovint acaben oblidant-los perquè no hi han trobat cap significat o cap estructura mental que relacioni els aprenentatges entre si.

Actuament s’ha de promoure un aprenentatge significatiu mitjançant la utilització de les noves tecnologies, ja que mitjançant la informàtica podem crear situacions d’aprenentatge atractives per tal que els alumnes puguin reflexionar, analitzar, debatre, contruir mapes conceptuals... per tal que vagin contruint ells mateixos les relacions mentals que hi ha entre els aprenentatges. Fins a aconseguir uns models mentals on la informació sigui comprensible i coherent..

Com deia a l’inici, hem de gestionar molta informació i per tant les persones ens caldrà l’argumentació i el raonament per extreure conclusions, justificar eleccions i accions i resoldre problemes.

Fent referència als criteris d’avaluació del cas 3 on els alumnes de les classes de literatura britànica havien de dissenyar un mapa conceptrual, podria  comparar el mapa conceptual que vaig fer en l’inici de l’activitat i el mapa conceptual final per aquesta activitat i puc veure clarament com hi ha hagut una millora significativa en la construcció de les meves estructures mentals, ja que s’han ampliat el nombre de proposicions que fan d’enllaç entre els conceptes, trobem que hi ha diferents jerarquies, he intentat fer una relació clara entre conceptes,  trobem que hi ha una direcció entre la relació de conceptes, etc... En general podem observar que hi ha hagut un augment important de relacions i connexions entre els diferents conceptes.

Crec que en el meu cas hi ha hagut un canvi conceptual força evident, ja que en la meva avaluació inicial no creia que existia certa relació entre ciència i societat, però no pensava que hi havia una interrelació recíproca. El principal canvi que vaig observar va ser en l’inici del debat, quan em va tocar defensar la posició tecnodeterminista, ja que vaig pensar que el meu pensament era sociodeterminista, però a mesura que va avançar el debat em vaig adonar que es fa difícil defensar una de les dues postures de forma única.

Amb la lectura dels articles i la confecció dels mapes conceptuals he pogut confirmar que existeix una interrelació entre els tres conceptes. També faria esment a  la importància de la psicologia per tal de fer un analisi crítica de les diferents transformacions.

Comparant el mapa conceptual de l’avaluació inicial  puc argumentar de forma gràfica l’aprenentatge constructiu que he anat adquirint al llarg del treball realitzat, amb l’ampliació de coneixements i amb la visió de interrelació entre els tres conceptes principals SOCIETAT, CIÈNCIA I TECNOLOGIA, representada amb la línia discuntínua de color lila
El canvi conceptual que he anat estructurant al llarg d’aquesta activitat m’ha ajudat a entendre la importància de la relació entre la societat i els canvis científics i tecnològics des de diferents punts de vista més argumentats i científics. M’ha ajudat a entendre la incidència que tenen les noves tecnologies en la societat i com és d’important models educatius basats en la construcció de relacions mentals dels diferents aprenentatges per tal d’adquirir aprenentatges significatius.

Recordant el meu currículum d’estudiant es fa difícil trobar algun moment on hi hagi hagut un canvi conceptual important, ja que molts dels continguts els he rebut amb l’educació tradicional. Tot i així a l’institut hi ha via una professora d’història que va fer un intent aproximat de treball de recerca per tal d’anar integrant els coneixements de forma significativa.


Tot i això segueixo pensant que la societat, tot i necessitar els canvis, encara va una mica a remolc d’aquests i que els col.lectius de persones que no tenen accés a les noves tecnologies s’han de tenir presents, ja que aquest fet crea una font de desigualtats i diferències socials evidents.

No hay comentarios:

Publicar un comentario