miércoles, 15 de junio de 2011

FITXA DE DISSENY DEL PROJECTE


TÍTOL DE
L’ ACTIVITAT


Com elaborem un conte?

DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS
Escola: És un centre d’educació especial
Aprenents: Grup d’alumnes de primària amb necessitats educatives especials amb retard d’aprenentatge i dificultats en la comunicació verbal.
Mediadors:Mestre tutora, educadora i logopeda

TECNOLOGIA MEDIADORA

-                                  Ordenador de l’aula o aula d’informàtica
-          Utilització del power point per elaborar una presentació del conte de “La rateta que escombrava l’escaleta”.
-          Pagines web com : www.unamadecontes.cat , www.youtube.es
-          http://www.edu365.cat/
-          Una càmera de fotografies digitals.
-          Pissarra digital. Per la presentació del conte amb els més petits.


DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA

Els alumnes de primària durant tot el curs han participat en el taller de contes que s’ha fet setmanalment amb les classes de primària. Durant tot el curs s’han anat treballant diferents aspectes de la narració d’una història com és el contingut, les imatges, l’inici i el final del conte... També s’han treballat diferents tipologies de conte en diferents formats, conte il.lustrat, contes amb suport auditiu i contes a l’ordinador.

Realitzant aquesta activitat els alumnes han estat interessats  en el procés d’elaboració d’un conte i han sorgit dubtes i qüestions referents a com es fa un conte il.lustrat.

A partir d’aquestes qüestions plantejades pels propis alumnes es decidex que el tercer trimestre es realitzarà un projecte per elaborar un conte amb suport informàtic pels alumnes d’infantil.

TIPOLOGIA DEL PROBLEMA SEGONS JONASSEN
Què és un problema?, segons Jonassen un problema és alguna cosa que es desconeix i ens crea un objectiu a aconseguir i per altra banda aquesta qüestió ha de tenir un valor social, cultural o intel.lectual per  a algú.
El problema que es planteja compleix aquests dos requisits, ja que hi ha un grup d’alumnes que tenen com a objectiu, buscar la solució d’una qüestió desconeguda com és Com s’elabora un conte?
La tipologia del problema que es planteja és un problema de disseny, on els alumnes hauran de dissenyar i estructurar un conte senzill.


PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA
El problema que es planteja és a partir dels aprenentatges realitzats al llarg del curs. En el taller de contes s’han treballat diferents objectius relacionats amb l’àrea de llengua.
Es pretén fer un aprenentatge significatiu a partir dels aprenentatges ja adquirits durant el curs.
Per tal d’ajustar la dificultat del conte a les seves necessitats es proposa realitzar un conte pels alumnes d’educació infantil.


CONTEXT DE
 L’ ACTIVITAT

El context és en una escola d’educació especial amb un grup d’alumnes d’educació primària

CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS I O FÍSIQUES DELS APRENENTS

El grup de treball és de 6 alumnes amb edats compreses entre 10 i 13 anys amb un retard cognitiurtant dificultats de comunicació oral i escrita, per això es proposa fer un conte amb imatges i so pels alumnes d’infantil.


OBJECTIUS ESPECÍFICS

-          Representar i evocar aspectes de la realitat viscuda, coneguda o imaginada i expressar-los mitjançant les possibilitats simbòliques que els ofereix el conte i la les representacions.
-          Comprendre les intencions comunicatives d’altres infants i persones adultes i expressar-se mitjançant la paraula , el gest i el joc.
-          Desenvolupar habilitats de comunicació, expressió, comprensió i representació per mitjà dels llenguatges corporal, verbal, gràfic, musical, audiovisual i plàstic.
-          Iniciar el procés d’aprenentatge de la lectura i de l’escriptura.
-          Iniciar l’ús de les tecnologies de la informació i comunicació.


CONTINGUTS

Conceptuals;
-          Reconeixement de seqüències i ordenació temporal de les històries.

Procedimentals;
-          Ús de diferents recursos gràfics.
-          Escolta i comprensió de narracions, contes i cançons com a font de plaer i d’aprenentatge.
-          Ús i valoració de la llengua oral per a relatar fets i comunicar emocions.
Actitudinals;
-          Sentiment de pertànyer a un grup i compromís de participar en projectes compartits.
-          Resolució de conflictes mitjançant el diàleg.
-          Tenir seguretat i confiança en les pròpies possibilitats d’aprenentatge.
-          Sensibilitat i interès per l’escolta i la particiació.
-          Gaudir de les pròpies creacions.


SEQÜÈNCIA DE LES ACTIVITATS

Durant el tercer trimestre es treballa amb el projecte d’elaboració d’un conte pels alumnes d’educació infantil de l’escola. Els alumnes d’infantil tenen dificultats d’aprenentatge i poca comunicació verbal amb dèficit d’atenció.
El conte escollit ha de ser:
-          Conte amb una història senzilla i fàcil de comprendre.
-          Amb una seqüència repetitiva.
-          Conte amb suport visual i auditiu.

Activitat 1: Anar a la biblioteca de l’escola i explicar diferents contes senzills i adients per a l’educació infantil.
Activitat 2: Mirar diferents contes amb suport informàtic (Una mà de contes, edu 365 o youtube).
Activitat 3: Escollir un conte i buscar les imatges que utilitzarem.
Activitat 4: Es faran fotografies digitals per poder elaborar una presentació amb power point. Elaboració del power point amb l’ajuda de la mestra.
Actrivitat 5:  Gravar la narració del conte o alguns sons per a incorporar a la presentació power point.
Activitat 6: Fer la presentació del conte als alumnes d’educació infantil.



FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ AMB L’ ASSIGNATURA NTCEDU

Les noves tecnologies són un recurs important a tenir en compte a l’educació dels alumnes, sempre que siguem conscients que per si sola no solucionarà els problemes educatius. Per això és important que podem incorporar els recursos informàtics i de les noves tecnologies com a mitjà, en aquest cas per elaborar un projecte d’un conte. D’aquesta manera els alumnes gaudeixen de l’activitat alhora que és més facil la motivació per dur a terme la resolució del problema.
A l’educació especial és important tenir en compte els recursos que ens ofereixen les noves tecnologies per ajustar els suports a les necessitats dels alumnes.


PROCEDIMENTS I CRITERIS
D’ AVALUACIÓ
Es durà a terme una graella d’observació amb els objectius marcats i per avaluar la participació activa de cada alumne. Es valorarà la participació dins el grup  oferint els suports segons les necessitats de cada alumne.

PREVISIÓ DE LA TEMPORALITZACIÓ
El projecte té una durada d’un trimestre.
Es durà a terme a la classe i a alguna sessió de logopèdia.

No hay comentarios:

Publicar un comentario